Polish Art World - Polska Sztuka w Świecie
Strona główna · Artyści · Galerie autorskie · Galerie · Domy Aukcyjne · Kolekcje · Publikacje · Aktualności · Ogłoszenia

Oferty - Ogłoszenia

Jolanta Caban
Jolanta Caban
Bogusław Lustyk (ur. /b.1940)
Bogusław Lustyk (ur. /b. 1940)
Bogusław Lustyk (ur. /b.1940)
więcej ogłoszeń

Jan Stanisławski


1860 - 1907

Malarstwo

uznawany jest za twórcę krakowskiej szkoły pejzażu. Jego mistrzowskie obrazy, choć tworzone w niewielkich formatach (przeważnie ok. 20 x 30 cm), nazywano – za Zenonem Przesmyckim – „wielkimi oknami na naturę”. W historii krakowskiej ASP zapisał się jako reformator katedry pejzażu. Nie tylko zmodyfikował metodę nauczania, wprowadzając zajęcia plenerowe, ale też wykształcił około 60 malarzy, tej sławy co m.in. Stanisław i Józef Czajkowscy, Stanisław Kamocki czy Tadeusz Makowski.

Znakomity kronikarz artystycznego Krakowa przełomu wieków – Tadeusz Boy-Żeleński, pisał o nim: „niby to groźny profesor, ale w gruncie starszy kolega uczniów, sam dowcipny, złośliwy i cudownie żywotny grubas” i dodawał „gdyby nie ukraińska mgła zadumy w jasnoniebieskich oczach, można by o Stanisławskim powiedzieć: figura rebelesowska”. Inspiracje rodzinnymi kresami będą obecne w całej jego twórczości.

Od wczesnych lat zajmował się rysunkiem, szkicował pejzaże, komponował scenki batalistyczno-rodzajowe. Pod koniec lat 70. zaczął studiować matematykę na Uniwersytecie Warszawskim, a potem wyjechał na stypendium do Instytutu Technologicznego w Petersburgu. Tam, być może pod wpływem zachwytu nad arcydziełami światowej sztuki ze zbiorów Ermitażu, zmienił życiowe plany. Powrócił do Warszawy i rozpoczął naukę w Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona, a potem u Władysława Łuszczkiewicza w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. W kolejnych latach (1885-1888) doskonalił umiejętności warsztatowe w paryskiej pracowni E. Carolusa-Durana.

Dużo podróżował po Europie (m.in. do Włoch, Hiszpanii, Czech), ale najchętniej odwiedzał Kijów i właśnie z pobytów na Ukrainie przywoził niewielkie pejzaże. To one wprowadziły artystę do grona uznanych twórców i zjednały sympatię, także na paryskim Salonie du Champs de Mars (1890). Podobno „nie mając pieniędzy na ramy, przyczepił kilkanaście tych obrazków do wielkiego płótna i posłał je na Salon; zainteresowały członków jury tak, że sami złożyli się na ramy” – wspominał Tadeusz Boy-Żeleński.

Artysta pracował także nad wielkoformatowymi realizacjami m.in. z Wojciechem Kossakiem przy panoramie „Przejście przez Berezynę” (1895-96) oraz z Janem Styką przy „Golgocie” (1896). Od 1897 r. na stałe zamieszkał w Krakowie. Był jednym z członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, a także należał do Towarzystwa „Polskiej Sztuki Stosowanej”. Projektował scenografie teatralne, plakaty oraz ilustrował pismo artystyczno-literackie „Chimera”.

Mawiał, że przyroda jest „skarbnicą prawdy i piękna, które dla każdego stoi otworem”. Jego najwcześniejsze pejzaże są realistyczne, w latach 90. zaczynają zbliżać się do impresjonizmu, by w ostatnim okresie zyskać cechy ekspresjonistyczne. Malarsko wyczulony na światło, tworzył ciepłe, złote obrazy m.in. „Bodiaki pod słońce” (przed 1895 r.), „Ule na Ukrainie” (1895) i kontrastował je nokturnami, np. „Zmrok” (1897, 1900). Mistrzowskie spojrzenie przetrwało zarówno w syntetycznych, przestrzennych krajobrazach (seria z motywem Dniepru), jak i w „mikrokosmicznych” zbliżeniach przyrody („Osty”). Pejzażami ale architektury stawały się fragmenty miejskiej przestrzeni, wśród nich „Katedra w Sienie” czy „Hełm wieży Mariackiej w Krakowie” (1904).

Największy zbiór jego prac znajduje się w Muzeum Narodowym w Krakowie, zaś mniejsze kolekcje m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie i we Lwowskiej Galerii Obrazów oraz w wielu prywatnych kolekcjach.

Malował tak jakby na nowo interpretował świat. Na tle polskiej sztuki minionych stuleci pozostawił wyjątkowy „poemat o naturze”, zapisany rytmem przyrody, fascynujący barwą i przybliżający się do uniwersum.

Zakopane w zimie (Cyhrla - Zakopane)
Tyniec
Słoneczniki i chaty
Wieś na Ukrainie

zobacz wszystkie (17)    

Informacje dodatkowe

 
   powrót