Polish Art World - Polska Sztuka w Świecie
Strona główna · Artyści · Galerie autorskie · Galerie · Domy Aukcyjne · Kolekcje · Publikacje · Aktualności · Ogłoszenia

Lucjan MYRTA


Rzeźby - Sculptures


 


Rzeźby figuralne o różnej tematyce, stworzone w okresie około 30 lat, a ponadto kilka przykładów płaskorzeźb i rzeźby wgłębnej – intaglio. Ta ostatnia technika jest w bursztynie wykorzystywana do tworzenia wizerunków na spodzie przezroczystych soczewkowatych płytek, a uzyskany obraz oglądany przez warstwę bursztynu jest dla widza wypukły i przestrzenny (w przeciwieństwie do intaglio na sygnetach i tłokach pieczętnych, gdzie występuje najczęściej).
Ogromna większość prac rzeźbiarskich z pracowni Myrty użyta jest jako elementy dekoracyjne i konstrukcyjne, czego przykładem są szkatuły oraz skarbiec. W tym dziale zebrane są dzieła, których samodzielne istnienie było od początku zakładane.
Tendencją Myrty jest tworzenie rzeźb z jednej wielkiej bryły bursztynu, co nawiązuje do najstarszych tradycji wywodzących się jeszcze z antyku i powszechnie praktykowanych w średniowieczu. Często rzeźby ustawiane są na postumentach, które stanowią naturalne bryły bursztynu o wielkich gabarytach i urodzie.
Powstałym z jednej bryły rzeźbom dodawane są często artybuty z kolorystycznych odmian bursztynu naturalnego: białe mleko, różnobarwne owoce.
Inspiracją do wyboru formy i treści dzieł był z reguły kształt, kolor i stopień przejrzystości naturalnego materiału wyjściowego. Drugim motywem wyboru tematów było przywiązanie Myrty do dawnych tradycji, od najstarszych z epoki kamiennej, mających odpowiednik w figurach zwierząt, do konkretnych dzieł znakomitych artystów nowożytnych. Próby zinterpretowania w bursztynie wizerunków zapożyczonych od sławnych rzeźbiarzy i malarzy od XVI do XX wieku mają wyraz swoisty, nieznany z prac wcześniejszych bursztynników.
W rzeźbach Myrty widać umiejętne wykorzystanie współczesnych narzędzi dla osiągnięcia doskonałości i precyzji formy.

Mleczarka z rozlanym mlekiem, 1991 r. Figura mleczarki wyrzeźbiona z jednej bryły. Temat zaczerpnięty z bajki La Fontaine. Rzeźba osadzona na pięknej bryle podkorowej o masie 1800 g. Zwraca uwagę intensywnie biała odmiana bursztynu imitująca mleko. Masa całości 2400 g.
Florencka sprzedawczyni owoców, 1995 r. Bursztyn naturalny w kilku odmianach. Postać dziewczyny z koszem owoców wyrzeźbiona z jednej bryły. Wymiary 46 x 17 x 17 cm. Masa 1690 g.
Sopocki rybak, 1995 r. Rzeźba jest odpowiednikiem florenckiego tematu sprzedawczyni owoców o podobnej formie i wielkości. Figura z jednej bryły. Wymiary: 47 x 17 x 17 cm. Masa 2000 g.
„Leżąca postać kobiety”, 1989 r. (wg A. Rodina), wyrzeźbiona w bardzo dużej bryle bursztynu z zachowaniem jej naturalnych fragmentów. Masa rzeźby 2549 g. a użytej do jej wykonania bryły przekraczała 3500 g. Na górnym obwodzie postumentu ornament z eliptycznych kaboszonów ze 142 inkluzjami zwierzęcymi. Masa całej kompozycji 7570 g.
Kobziarz, 1989 r. Figura z jednej bryły ukraińskiego bursztynu o intensywnej żółtej barwie, podstawa z odmiany wielobarwnej. Wymiary: wysokość 24 cm, średnica podstawy 15 cm. Masa 1265 g.
Wielka kula bursztynowa podtrzymywana przez siłaczy, 1996 r. Bursztyn naturalny w kilku odmianach. Kula uformowana ręcznie jest największą z dotychczas wykonanych i zapewne jest też największą z możliwych. Ma nieco nieregularną formę, 
a jej średnica waha się od 103 do 108 mm. Masa kuli 571 g. Grupa siłaczy także wykonana jest z jednej wielkiej bryły. Masa całej kompozycji wraz z ozdobnym postumentem – 3355 g. Wymiary kompozycji: 47 x 20 x 20 cm.
Na drugim planie rzeźba kobiety z kulą bursztynową na głowie, wykonana z jednej bryły, 1995 r. Średnica kuli 82 mm. Masa kuli 305 g. Wysokość całej kompozycji: 40 cm. Średnica podstawy 10 cm.
Bursztynowe jajka na postumentach. Jajko na pierwszym planie o średnicy 115 mm i masie 1110 g wykonane z jednej bryły, 1995 r. Ozdobione znakami MM w wawrzynowych wieńcach. Zwieńczone piejącym kogutem, symbolizującym upływające drugie tysiąclecie. Postument w stylu barokowym zbudowany z bardzo wyszukanych odmian bursztynu. Wymiary: 54 x 25 x 25 cm. Masa całości 5000 g. Jajko w koronie z girlandami oliwnymi wykonane również z jednej bryły, 1983 r. Średnica jajka 83 mm. Wysokość całości 21 cm. Masa 280 g.
Burzowa fala, 1997 r. Awers i rewers. Naturalny bursztyn ukraiński odmiany jaskrawo-żółtej. Wymiary 130 x 27,5 x 70. Masa 1006 g.
Wieko fortepianu (srebrne) z podobizną Chopina rzeźbioną intaglio, 1992 r. Wymiary 15 x 20 cm. Masa 400 g.
Kamea z podobizną Chopina, 1992 r. Wymiary 23 x 14 cm.
Oprawa księgi, 1997 r. Relief płaski z pozostałościami zwietrzeliny. Bursztyn naturalny. Wymiary 44 x 33 cm. Masa 1400 g.
Oprawa księgi, 1997 r. Wymiary 44 x 33 cm. Masa 1400 g.

Sowa, 1997 r. Płaskorzeźba w typie sąsiedniego orła. Wymiary 33 x 27 cm. Masa 1240 g.
Orzeł, 1997 r. Płaskorzeźba z pozostałościami czerwonawej naturalnej zwietrzeliny. Obramienie wielobarwne z różnych odmian bursztynu. Wymiary 31 x 31 cm. Masa 1625 g.
Dwie sowy na gałęzi, 1997 r. Rzeźba figuralna - każda z sów wykonana 
w jednej bryle bursztynu. Postument z surowej bryły bursztynu. Wysokość 30 cm, długość podstawy 25 cm. Masa 2840 g.
Kaczki i kaczory, 1987 r. Górna para mniejsza na podstawkach z prażonego bursztynu. Dolna para, znacznie większa, posiada niezwykle ubarwione pióra na skrzydłach. Większe figurki mają masę 646 i 652 gramy.
Para słoni, 1976 r. Większy słoń na naturalnej dużej bryle bursztynu. Wyraźne faliste brzegi wskazują, że bryła powstała między płatami kory. Wymiary 23,3 x 21 x 17,5 cm. Masa 1345 g. Słonik mniejszy wykonany z bryły o unikalnej przezroczystości.
Niedźwiedź polarny, 1973 r. Figurka wyrzeźbiona z jasnożółtej odmiany bursztynu osadzona na bryle zwanej kościakiem 
o pienistej fakturze. Wymiary 14 x 18 x 15 cm. Masa 1046 g.
Kozioł, 1986 r. Wyrzeźbiony z jednej bryły. Jako podstawa służy największa w kolekcji bryła bursztynu ukraińskiego o wtórnej brunatnoczarnej barwie. Po stronie wypukłej widoczna struktura naciekowa, która wymagała zabiegów konserwatorskich. Wymiary 35x21x16 cm. Masa bryły 4050 g. Bryła pochodzi z okolic Sarn na Ukrainie. Masa całości 4465 g.
Żubr, 1990 r. Wyrzeźbiony z jednej bryły. Umieszczony na naturalnej bryle bursztynu. Bryła międzykorowa wklęsło-wypukła, zachowująca naturalne ślady drobnych wycieków. Powierzchnia wklęsła wygładzona. Na odspojonym fragmencie widoczna jest pierwotna nieprzezroczysta odmiana kontrastująca z barwą wtórną powierzchni zwietrzałej. Wymiary 22 x 13 cm, z Sambii. Masa 1095 g.
Żółw, 1980 r. Figurka jak poprzednia z jednej bryły bursztynu. Masa 1220 g.
Nosorożec, 1975 r. Figurka wykonana z jednej bryły jasnego, woskowego bursztynu z Sambii. Masa 604 g.
Koń, 1976 r. Wyrzeźbiony z jednej jasnej bryły, w galopie, ustawiony na kontrastującej z figurką czerwonej bryle bursztynu. Wymiary: 15 x 20 x 14 cm. Masa 1260 g.
Pieta, 1994 r. Wykonana w technice reliefowej. Wymiary 19 x 13,5 x 4 cm. Masa 970 g.
Burza – głowa kobieca z rozwianymi włosami, 1996 r., (wg A. Rodina), rzeźba półpełna w surowej bryle bursztynu. Masa 1260 g. (góra lewo)

Sen – głowa kobieca wyłaniająca się z bryły bursztynu, 1997 r. (wg A. Rodina), rzeźba pełna. Masa 980 g. (góra prawo)

Łeb konia wyłaniający się z bryły bursztynu, 1992 r., płaskorzeźbiony. Masa 1685 g. (środek)

_MG_1650.jpg

Informacje dodatkowe



 
   powrót