Polish Art World - Polska Sztuka w Świecie
Strona główna · Artyści · Galerie autorskie · Galerie · Domy Aukcyjne · Kolekcje · Publikacje · Aktualności · Ogłoszenia

Lucjan MYRTA


Sztuka użytkowa - Decorative Art


 


LAMPY, ŚWIECZNIKI, ZEGARY, LUSTRA, RAMY, STATKI
Różnorodne obiekty dekoracyjne z pracowni: lampy, świeczniki, zegary, lustra, ramy, statki utworzone są z dominującą przewagą bursztynu. Inne materiały stosowane są jedynie wtedy, gdy wynikają z warunków technicznych. Są to takie elementy jak przewody i oprawki elektryczne w lampach, profitki lichtarzy, mechanizmy zegarów lub zwierciadła.
Zadziwia skala tych dzieł oraz ich precyzja wykonania, która nie ustępuje jakością z jaką wykonano szkatuły. W technikach wykonawczych dominuje rzeźba pełna, płaskorzeźba, intaglio oraz unikalny bursztynowy witraż.
Ambicją zespołu Myrty jest budowanie 
w oparciu o jednolite, duże bryły bursztynu lub montaż drobniejszych detali bursztynowych w sposób zapewniający wytrzymałość i trwałość dzieł.
Inspiracją dla autora były dzieła XIX-wiecznej sztuki użytkowej, a ich przeznaczeniem piękne wnętrza reprezentacyjne.

Lampa Paw, 1993 r. Naga postać kobieca podtrzymująca pawia. Akt kobiecy w swobodnym ruchu jest wykonany z nieprzejrzystego bursztynu. Korpus pawia z bursztynu transparentnego. Strojny ogon pawia misternie ułożono z odmian bursztynu o różnym zabarwieniu i stopniu przejrzystości. Postument dekorowany głębokim reliefem. Wymiary 50 x 21 x 17,5 cm. Masa 5977 g.
Lampa z ptasznikiem. Kompozycja bardzo dynamiczna 
o wyraźnej inspiracji rokokowej zbudowana z wyjątkowo wielu odmian bursztynu. Trzon lampy stanowią połączone dwa rogi obfitości. Trzon spoczywa na solidnej podstawie dekorowanej mięsistym ornamentem kwiatowym. Delikatna postać ptasznika gubi się nieco w gąszczu roślinnym. Wieńczący kompozycję abażur zbudowany w technice witrażowej, która uwidacznia się dopiero przy zapaleniu lampy. Wysokość lampy 80 cm. Średnica abażuru 40 cm. Masa 6760 g.
Postać ptasznika finezyjnie wyrzeźbiona dzierży w ręku klatkę wykonaną z niezwykle rzadkiej odmiany bursztynu.
Róg obfitości z postacią ptasznika.
Abażur lampy, witrażowy, dekorowany motywami florystycznymi.
Lampa drzewo, 1993 r. Niespokojna, asymetryczna kompozycja z rozmaitych odmian bursztynu, eksponująca żywe podłoże roślinne. Bursztynowy abażur w kształcie korony drzewa zbudowany w technice witrażowej z pasmami obramień z żywicy syntetycznej, zamiast tradycyjnego ołowiu. Wysokość 63 cm. Średnica abażuru 42 cm. Masa 6200 g.
Swobodna kompozycja roślinna na stopie lampy.
Kobieta przed lustrem, 1995 r. Smukła młoda postać kobieca wykonana ze złocistego bursztynu ukraińskiego. W lustrze odbity jest jej wizerunek. Wymiary 56 x 40 x 30 cm. Masa bursztynu 9944 g.
Bursztynowa rama do lustra z obejmą srebrną, 1997 r. Na prostokątnej ramie aplikacja z rzeźbionych pędów róż. Wymiary 103 x 80 cm. Masa bursztynu 12.440 g. Srebro 2790 g.
Zegar „Przemijanie”, 1994 r. Okrągła tarcza zegarowa zawieszona w przestrzeni bramy architektonicznej w stylu klasycznym. Bogata dekoracja rzeźbiarska składa się z 4 alegorycznych figur i płaskorzeźb. Wahadło w formie słońca. Kompozycja ma imponujące wymiary 59 x 49 x 16 cm oraz masa 8950 g.
Postać alegoryczna z prawej strony zegara „Przemijanie”.
Zegar „Ermitage” 1993 r. Na postumencie z dekoracją girlandową arkadowa nisza, w której umieszczono zegarowy werk. Zegar flankują bardzo dynamiczne rzeźby przedstawiające postacie alegoryczne. Wymiary 48 x 57 x 20,5 cm. Masa 11270 g.
Alegoryczna rzeźba o wyraźnych cechach barokowych.
Zegar „Ermitage” ustawiony jako komplet kominkowy z dwoma świecznikami na empirowych podstawach. Świeczniki siedmioramienne wykonane są ze srebra złoconego. Wysokość świeczników 84 cm. Masa każdego z nich 7300 g.
Komplety świeczników użytkowych.
Świecznik „Tancerki”, 1994 r. Podstawę i trzon stanowi dynamiczna kompozycja z kilku brył bursztynu o zmiennym kolorze 
i stopniu przejrzystości. Z niej jak z fontanny wynurza się siedmioramienny układ bursztynowych ramion. Kompozycja bardzo zyskuje przy zapalonych świecach dzięki przenikaniu światła do wnętrza. Wymiary 55 x 33 x 22 cm. Masa 4407 g.
Bursztynowa fregata, 1996 r. Motyw żaglowców od dawna interesował bursztynników. Wymiary 60 x 90. Masa 3095 g.
Żaglowiec pięciomasztowy. Wymiary 40 x 60 cm. Masa 2730 g.

NACZYNIA
W kolekcji Myrty przeważają naczynia o dużej skali, których funkcja użytkowa schodzi na drugi plan. Podstawowym celem jest stworzenie z bursztynu dzieł, które dorównują siłą artystyczną swoim pierwowzorom, stworzonym z zupełnie odmiennych materiałów.
Zabytkowy kufel augsburski o pojemności kilku litrów z przełomu XVI/XVII wieku, wykonany z wyjątkowo dużego ciosu słonia (średnica podstawy 19,5 cm, wysokość 29 cm) nabyty do własnej kolekcji stał się inspiracją dla całej serii kufli bursztynowych. Trzy z nich znacznie przekraczają wymiary autentyku z kości słoniowej osiągając średnicę 24-27 cm i wysokość 40-41 cm.
Zachwycające dzieło Benvenuta Celliniego, solniczka dla króla Francji Franciszka I, wykonana w roku 1540 ze złota i hebanu, skradziona w maju roku 2003 z wiedeńskiego muzeum historii sztuki, pobudziła wyobraźnię Myrty do tego stopnia, iż powtórzył ją w wersji czysto bursztynowej.
Technika budowy dużych naczyń jest zbliżona do sposobu konstrukcji szkatuł. Ściany naczyń mają co najmniej 2 warstwy bursztynowych kształtek, pomniejszonej wersji klińców z kamiennych sklepień. Często dochodzi warstwa trzecia w postaci aplikacji wykonanej techniką reliefową.
Naczynia bez dekoracji rzeźbiarskiej również są godne zainteresowania, gdyż eksponują piękna naturalnych walorów kolorystycznych bursztynu.

Zabytkowy kufel z kości słoniowej z kolekcji własnej Myrty. Prawdopodobnie z przełomu XVI/XVII wieku, Augsburg. Cios słonia, srebro. Wysokość 29 cm.
Kufel rubensowski z grupą putt na wieku, 1995 r. Bursztyn naturalny ze złóż na Sambii. Dekoracja rzeźbiarska przedstawia Pochód Bachusa, a wykonana jest w technice płaskorzeźby. Ucho kufla o wyraźnych inspiracjach augsburskich. Wymiary 40x27x22 cm. Masa 3196 g.
Kufel zwieńczony Sądem Parysa, 1996 r. Na obwodzie korpusu płaskorzeźbiona dekoracja pochodu Cerery z żółtego bursztynu nałożona na znacznie jaśniejszą ściankę. Sąd Parysa jest cytatem ze szkatuły Mauchera w zbiorach Muzeum Zamkowego w Malborku. Największy i najcięższy z kufli. Wysokość 41 cm. Średnica 24 cm. Masa 4890 g.
Kufel gdański, 1993 r. Wykonany z odmian bursztynu w odcieniu miodowym. Na obwodzie portrety ważnych postaci dla Gdańska: król Jan III Sobieski, królowa Maria Kazimiera, Jan Hevelius, Gabriel Fahrenheit. W zwieńczeniu cytat z fontanny na Długim Targu w Gdańsku, postać Neptuna z trójzębem. Wymiary 40x27x17,5 cm. Masa 3202 g.
Solniczka bursztynowa, 2004 r. Wzorowana na złotej solniczce autorstwa Benvenuta Celliniego z 1540 r. Widok z personifikacją Oceanu, hippocampem i delfinami na pierwszym planie. Bursztyn w różnych odmianach. Wymiary podstawy 305 x 344 mm, wysokość 305 mm, masa 9080 g. Liczne rzeźby figuralne rozmieszczono na postumencie z czystego bursztynu, bez jakichkolwiek uzupełnień innymi materiałami. Wielkie, półleżące figury Ziemi i Oceanu powstały z unikalnych brył bursztynu o złocistej barwie pochodzącego z Klesowa kolo Sarn na Ukrainie. Jedynie niewielkie fragmenty (dłonie) tych rozczłonkowanych form nie dały się wpisać w kształty brył. Kompozycja równie bogata treściowo jak oryginał z XVI wieku, choć wiele symboli powszechnie znanych ówczesnemu społeczeństwu już dziś nie funkcjonuje. Zbliżenia fragmentów na stronach następnych pozwalają na bliższe zapoznanie się z całym bogactwem treści.
Neptun, fragment solniczki. Na pierwszym planie kadłub okrętu pełniący funkcję pieprzniczki. Widoczne są głowy delfinów i konia morskiego (hippocampa) wynurzające się ze spienionych wód, imitowanych prze warstwę bursztynu z pozostałościami czerwonawej zwietrzeliny.
Postać Ziemi, a przy niej fronton greckiej świątyni służącej jako pojemnik na sól.
Świątynia z jońską kolumnadą i boginią na dachu.
Neptun na swych rumakach – hippocampach.
Wazon Magnolie, 1995 r. Zbudowany z podwójnej warstwy kształtek bursztynowych o kolorystyce woskowo-żółtej (z Sambii). Na całym korpusie dekoracja z gałązek i kwiatów magnolii. Dekoracja w części reliefowa, a w górnej strefie brzuśca w postaci pełnoplastycznych kwiatów, zróżnicowanych walorowo. Wazon wyjątkowo wysoki – 50 cm. Średnica brzuśca 21 cm. Masa 5810 g.
Dekoracja kwiatowa w wazonie „Magnolie”.
Waza kwiatowa, 1996 r. Ścianki naczynia i wieko są wykonane z intensywnie zabarwionego, żyłkowanego bursztynu. Uchwyt wieka jest naturalną formą, tylko delikatnie skorygowaną i wypolerowaną. Stylizowana, wielobarwna dekoracja kwiatowa oplata swobodnie całe naczynie i pokrywę. Wysokość 40 cm. Średnica 40 cm. Masa 2710 g.
Trzy puchary bursztynowe, 1985 r.
Kufle i kubki z sylwetkami architektury gdańskiej, 1985 r. Wczesne przykłady mocnej konstrukcji przedmiotów użytkowych o zdwojonych ściankach. W medalionach sylwetki wieży Kościoła Mariackiego i Żurawia, z ciemnych odmian naturalnego bursztynu. Kufle o masie ca 600 g każdy, a kubki po 300 g.
Dwa puchary na stopach i kulawka, 1985 r. Wykonane nieprzejrzystego bursztynu o właściwościach zapewniających trwałość barwy i odporność mechaniczną. Średnia masa jednej sztuki 300 g.
Patera wsparta na smukłej postaci kobiecej, 1989 r. Proste formy stopy i czary kontrastują z secesyjną forma trzonu. Lekka i bardzo wysoka konstrukcja czysto bursztynowa – wysokość 40 cm. Masa 2135 g.
Kubek tańczące Menady, 1993 r. Prosta forma odwróconego, ściętego stożka jest tłem dla postaci tańczących kobiet w typie greckich „szalejących Menad”. Wysokość 24 cm. Średnica 18 cm. Masa 1030 g.
Puchar Londyn, 1994 r. W dekoracji geometrycznej czary i w ornamencie na stopie zwraca uwagę wyszukana biała odmiana bursztynu. Wysokość 44 cm. Masa 2040 g.
Puchary Wawel, 1994 r. Bardzo duże, neoklasyczne puchary mają trzony ze specjalnie dobranych mocnych odmian bursztynu. Wysokość 34 cm. Masa po około 1300 g.
Patery i misy z naturalnego bursztynu. Ścianki naczyń są dwuwarstwowe. W dnach występują barwne inkrustacje florystyczne.
Flakoniki do perfum. Tradycyjna od XIX wieku funkcja dla unikatowych bryłek bursztynowych.

Informacje dodatkowe



 
   powrót