Search

EUGENIUSZ GERLACH SPORT W MALARSTWIE

Eugeniusz Gerlach "Orzeł z Wisły", 2009, olej, płótno, 100 x 150 cm Dyrektor Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie Tomasz Jagodziński napisał: "...Szukanie inspiracji plastycznych w różnych dyscyplinach sportu ma korzenie sięgające Starożytności − to fakt po- wszechnie znany, badany i opisywany. Znacznie mniej mówi się i pisze o poszukiwaniach artystów nam współczes- nych, chociaż konsekwentnie, przez dziesięciolecia, poświęca się im uwagę na wystawach czasowych. Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie ma na tym polu wymierne osiągnięcia.(...) Artystą, który pragnie dzisiaj podzielić się z nami swoim postrzeganiem sportu jest Eugeniusz Gerlach, artysta krakowski, świętujący w 2011 roku siedemdziesiąte urodziny. W czasach studenckich sam uprawiający sport (piłka nożna, lekka atletyka), więc dobrze wczuwający się we wszystkie jego niuanse". Eugeniusz Gerlach (ur. 1941) mieszka i pracuje w Krakowie. Absolwent Wydziału Malarstwa i Grafiki krakowskiej ASP. Od roku 1966 członek Związku Polskich Artystów Plastyków. W swoim dorobku ma ponad 40 wystaw indywidualnych i udział w ponad 60. wystawach zbiorowych. Jego obrazy znajdują się w kolekcjach muzealnych oraz zbiorach prywatnych w Polsce i zagranicą, m.in. w Kanadzie, USA, Francji, Szwecji, Niemczech i RPA. „EUGENIUSZ GERLACH – SPORT W MALARSTWIE” wystawa prezentowana w Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie (Centrum Olimpijskie, ul. Wybrzeże Gdyńskie 4) od 10 marca do 29 kwietnia 2011 obejmuje prace inspirowane sportem, powstałe w ostatnich latach. Wystawie towarzyszy katalog oraz dwujęzyczny album przygotowany na pięćdziesięciolecie pracy twórczej Artysty , zatytułowany „EUGENIUSZ GERLACH Malarstwo 1959-2009 Paintings” autorstwa Czesława Czaplińskiego. O pracach sportowych GERLACHA pisze Maciej Szczawiński:      "...Podejmując odwieczny i ponadczasowy temat jakim jest sportowa rywalizacja, EUGENIUSZ GERLACH nadaje mu, jak każdy rasowy artysta, własny kontur i ton. Zjawisko tym ciekawsze , że ruch, zmienność obiektu i przestrzeni, czyli sama istota sportu, to również jeden z najważniejszych wyznaczników malarskiego świata Gerlacha w ogóle. Właściwie bez względu na temat /martwa natura, akt, figuratywna czy abstrakcyjna kompozycja/ już sam sposób traktowania bryły tudzież sytuowania jej w planie tła wprowadzają rytmiczną pulsację, a znakomicie oddany zarys postaci i jej gibka plastyczność komunikują rodzaj ruchu. Jego celowość. Moment uchwycenia.         Gerlach jak zawsze wyrafinowany i jawnie wirtuozerski w swej kresce potrafi „roztańczyć” płótno najprawdziwszą feerią półtonów, przenikających się kształtów, barw i odcieni. Co ciekawe, wierny a priori czysto malarskim walorom, zachowuje cały czas czytelność i komunikatywność przedstawienia. Bo jego obraz brzmi czysto , wręcz muzycznie jakością skomponowanych za pomocą barwnej plamy układów kolorystycznych (i można go smakować bez szczególnej dbałości o relacje z obiektywną rzeczywistością). A jednocześnie rozpoznajemy natychmiast nie tylko konkretną dyscyplinę sportu , ale również wiarygodność (prawdopodobieństwo) samego układu postaci. Paradoks i tajemnica! Bo malarz ten jest przecież najdalszy od jakiejkolwiek ilustracyjno – mimetycznej konwencji.         Na „sportowych” obrazach Eugeniusza Gerlacha spotykają się inspiracje najodleglejszym czasowo prehistorycznym malarstwem naskalnym czy starożytną kulturą mykeńską (m.in. schematyczne sylwety tancerek na polichromiach ściennych) z modernistycznym przetworzeniem w stylu Legera i fowistów. Najważniejszy jest jednak jego indywidualny, rozpoznawalny natychmiast ton: poetycki polot, dynamizm, elegancja rysunku (w najlepszym słowa znaczeniu!) i wyrafinowanie formalne.         Kiedy patrzymy na te obrazy wyświechtane frazesy o pięknie sportu i ludzkiego ciała nabierają świeżego znaczenia i wiarygodności...".

Tenisista, 2009



0 views

Copyright © 2006-2020 Polish Art World