Search

Transowo nad Bałtykiem

W Szczecinie rozpoczęły się VII Bałtyckie Biennale Sztuki Współczesnej realizowane w ramach europejskiego projektu „Artventure – Visual Art Network”, którego celem jest „odkrywanie i pokazywanie najbardziej oryginalnych form artystycznych ekspresji w dziedzinie sztuk wizualnych”. Przygotowana właśnie w Muzeum Sztuki Współczesnej wystawa zamyka kilku etapową „transRobotę”. Zainaugurowała ją konferencja na temat transformacji pracy i przemian na obszarze dawnego terenu przemysłowego – Łasztowni oraz rewitalizacji innych postindustrialnych przestrzeni (październik 2006). W Szczecinie rozpoczęły się VII Bałtyckie Biennale Sztuki Współczesnej realizowane w ramach europejskiego projektu „Artventure – Visual Art Network”, którego celem jest „odkrywanie i pokazywanie najbardziej oryginalnych form artystycznych ekspresji w dziedzinie sztuk wizualnych”. Przygotowana właśnie w Muzeum Sztuki Współczesnej wystawa zamyka kilku etapową „transRobotę”. Zainaugurowała ją konferencja na temat transformacji pracy i przemian na obszarze dawnego terenu przemysłowego – Łasztowni oraz rewitalizacji innych postindustrialnych przestrzeni (październik 2006). Kolejną odsłoną (luty 2007) była prezentacja ok. 30 „propozycji artystycznych interwencji” przypisanych do wyznaczonego miejsca. Podkreślano, że „specyfika i oryginalność projektu „transRobota” polega nie tylko na wprowadzeniu sztuki współczesnej w obszar postindustrialny, ale na nawiązaniu poprzez sztukę dialogu z aktualną rzeczywistością Łasztowni – terenem przemysłowym, w którym uwidaczniają się efekty procesu globalizacji degradującego jej materialną i społeczną tkankę. (…) Działające na Łasztowni firmy, zakłady pracy i tereny przeznaczone na działalność gospodarczą będą stanowić integralną część projektu wystawienniczego”. Te końcowe zamierzenia zostały jednak zmodyfikowane, a prace zaprezentowane w muzealnych salach w formie trójwymiarowej animacji. Wystawa „transRobota” stała się „wirtualnym spacerem po terenie portu z umieszczonymi na nim dziełami sztuki i artystycznymi interwencjami”. Wśród 15 prac 18 artystów są także rodzime projekty. Na etapie pomysłów Kuba Bąkowski przedstawił dwie wizje: realizację rzeźbiarską "Szczurołapa" – „inspirowaną historią, teraźniejszością i postindustrialnym charakterem Łasztowni” oraz projekt Samples (fragmenty czarno-białych filmów dokumentalnych – pokazujące pracę maszyn i ludzi, fabrykę, proces produkcji, maszyny i robotników w momencie wykonywania przez nie rytmicznego ruchu, zmiany położenia z czym związany jest powtarzający się industrialny dźwięk, szum, stukot, szmer etc. – poprzetykane pojedynczymi lub połączonymi w grupy klatkami wideo wypełnionymi w całości czystym kolorem). Maciej Kurak przygotował „Jednocześnie”, które polega na zgromadzeniu w jednym pomieszczeniu skopiowanych fragmentów różnych przestrzeni m.in. części boiska sportowego, skweru osiedlowego, korytarza. Natomiast Julita Wójcik zaprojektowała dla betonowych konstrukcji Trasy zamkowej „Wiszące ogrody”. Połączyła w nich „starożytną utopię zaspokajania marzeń i potrzeb jednostki przez masowy wysiłek i całkiem świeżą, niedawną utopię zaspokojenia potrzeb i ambicji mas”. Opony-donice wypełnione zwisającymi pelargoniami zamieniła we współczesne „Wiszące ogrody”. Wykonała je z materiałów znalezionych na terenie Łasztowni. Artystka opisała także idę „Gimnastyki miasta” (realizacja w formie dokumentu video przy udziale grupy młodzieży jednakowo ubranej i wykonującej zaplanowany układ ćwiczeń). W tym projekcje artystka nawiązuje do szkolnych praktyk z epoki PRLu, ale jest to też droga do innego spojrzenia na Szczecin. „Tak jak całe miasto się gimnastykuje, tak i również jego części. Doskonale to widać w przypadku Łasztowni. Wcześniej skierowana ku morzu teraz zaczyna się skłaniać ku lądowi i miastu. To co interesujące w Łasztowni to to, że poza jej własnymi gimastycznymi wygibasami widać na jej terenie gimnastykę całego miasta w postaci wyginajacych się betonowych estakad”. Szczcecin, Muzeum Sztuki Współczesnej – oddział Muzeum Narodowego, 4 sierpnia – 9 września 2007, „transRobota” varia: Prezentacja wszystkich artystów i ich projektów, zgłoszonych na VII Biennale Bałtyckie Sztuki Współczesnej


0 views

Copyright © 2006-2020 Polish Art World